افزایش سرعت خواندن برای ریدینگ آیلتس

افزایش سرعت خواندن برای ریدینگ آیلتسReviewed by علیرضا فرشادفر on Jun 26Rating: 5.0افزایش سرعت خواندن برای ریدینگ آیلتسافزایش سرعت خواندن برای موفقیت در آزمون آیلتس از جمله عوامل موفقیت می باشد. چگونه سرعت خواندن متن های ریدینگ آیلتس را افزایش دهیم به طوری که در زمان آزمون صرفه جویی قابل ملاحظه ای صورت گیرد. در این مقاله به راهکار های افزایش سرعت ریدینگ آیلتس می پردازیم. به امید کسب نمرات فوق العاده در آزمون آیلتس.

بسیاری از دوستان عزیزم در بخش ریدینگ آیلتس مشکل مدیریت زمان را دارند و اکثرا در آزمون ریدینگ آیلتس دچار کمبود وقت میشوند. یکی از عمده دلایل این مشکل سرعت پایین خواندن و به تبع آن مشکل کمبود وقت خواهد بود. در این مقاله راه کارهایی به شما بزرگواران ارائه می شود که با رعایت آنها سرعت خواندن شما تغییر قابل ملاحظه ای خواهد کرد.

alireza farshadfar - افزایش سرعت خواندن برای ریدینگ آیلتس
علیرضا فرشادفر نویسنده مقاله

ریدینگ آیلتس

ریدینگ آیلتس


افزایش سرعت خواندن برای ریدینگ آیلتس

آیا می دانید در آزمون آیلتس برای بخش ریدینگ آیلتس باید چند کلمه را بخوانید؟! بله درست است در حدود 900 کلمه. پاسخ دادن به 40 سوال و خواندن این مقدار کلمه به زبانی که زبان مادری ما نیست در مدت زمان یک ساعت، ممکن است شما را دچار استرس و نگرانی کند. اما نگران نباشید در این مقاله شما را با راه کارهایی آشنا خواهیم کرد که سرعت خواندن شما را افزایش چشمگیری خواهد داد.


چرا سرعت خواندن پایین در ریدینگ آیلتس یک مشکل است؟

در بعضی موارد باید سرعت خواندنمان را پایین آوریم اما نه برای آزمون آیلتس که محدودیت زمانی داریم. سرعت پایین خواندن ما می تواند مشکلات زیر را برای ما در ایجاد نماید.

    • ​تمام نکردن آزمون ریدینگ آیلتس سروقت
    • عصبی شدن و تجربه حس استرس و نگرانی برای از دست دادن وقت
    • اتلاف وقت در متنی که لزوما منجر به پاسخ صحیح در آزمون نمی شود.
    • اتلاف وقت زیاد قبل از آزمون هنگامی که شما مشغول تمرین برای آزمون ریدینگ آیلتس هستید.

    چرا سرعت خواندن من در آزمون ریدینگ آیلتس پایین است؟

    ​سرعت خواندن ما در آزمون ریدینگ آیلتس به دلایل زیر کم می باشد...

    • خواندن کلمه به کلمه متون در آزمون ریدینگ
    • توقف بر روی کلماتی که معنی آن را نمی دانیم
    • خواندن و تکرار آهسته کلمات در آزمون ریدینگ
    • می خواهیم تمام کلمات و جملات را در ریدینگ تک به تک بفهمیم و درک نماییم.
    • خواندن هر جمله دو یا سه بار
    • تفکر عمیق و با جزئیات زیاد برروی هر ایده و مطلب جدید.

    مزایای خواندن سریع در آزمون ریدینگ آیلتس

    دقیقا مانند سایر تخصص های دیگر زمانی که ما تمرین های زیادی را برای افزایش سرعت خواندن در آزمون ریدینگ آیلتس انجام می دهیم مزایای زیادی را می توانیم تجربه کنیم از جمله ....

    • شما می توانید سریع تر معنای کلی متن و هر پاراگراف را پیدا کنید. این مورد به شما کمک می کند در آزمون ریدینگ آیلتس سریع تر پاسخ صحیح سوالات را بیابید.
    • شما با اعتماد به نفس بیشتری در روز آزمون حاضر می شوید و این مساله به کم کردن اضطراب شما درروز آزمون کمک می کند.
    • شما سریع تر می توانید پاسخ صحیح سوالات را پیدا کنید و این مساله باعث می شود که در آخر آزمون وقت زیاد بیاورید و دوباره پاسخ سوالات را بررسی نمایید.
    • شما قبل از آزمون فرصت بیشتری دارید برای تمرین کردن در نتیجه راندمان کاری شما در روز آزمون بیشتر می شود.

    دوستانی که این مطلب را مطالعه نمودند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند  نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس با جواب |کاملترین بانک سوالات اسپیکینگ سال ۲۰۱۷

    آیا ما همیشه باید تند بخوانیم؟

    درست است که تند خوانی در آزمون ریدینگ آیلتس یک مزیت محسوب می شود، اما باید در بعضی مواقع سرعت خواندن را کم کنیم برای هر سوال در آزمون ریدینگ استراتژی خاص خود را استفاده می نماییم.

    به طور کلی ما سرعت خواندن را در آزمون ریدینگ افزایش می دهیم زمانی که به دنبال معنی کلی یک پاراگراف یا متن هستیم که به این کار اسکیمینگ می گویند (Skimming) یا زمانی که به دنبال یک کلمه یا عبارت خاص در متن می گردیم که به این کار اسکنینگ می گویند.(Scanning) استفاده از این استراتژی ها بسیار مهم می باشد، اما اگر ما در پاسخ گویی به تمام سوالات آزمون ریدینگ آیلتس با این شیوه پاسخ دهیم نمراتی را از دست می دهیم مخصوصا زمانی که باید برروی جزئیات مهم تمرکز بیشتری کنیم.


    اولین متد برای افزایش سرعت تند خوانی ریدینگ آیلتس

    آیا می دانستید که مغز ما متن نوشتاری را به صورت کلمه به کلمه پردازش نمی کند؟! در عوض یک متن را در گروه 3 تا 5 کلمه با هم پردازش می کند. به تعداد 3 تا 5 کلمه که به صورت یک جا پردازش می شوند، ( chunks ) می گویند. متاسفانه به ما در مدارس از همان ابتدا می آموزند که یک متن را کلمه به کلمه بخوانیم. خواندن در زبان انگلیسی مشکل دیگری نیز به این مشکل اضافه می کند و آن این است که هنگام خواندن کلمه به کلمه متن ،به معنی آن نیز فکر می کنیم. 

    برای رفع این مشکل و افزایش سرعت خواندن ریدینگ آیلتس باید کلمات را گروهی بخوانیم. به مثال زیر توجه فرمایید​

    دوستانی که این مطلب را مطالعه نمودند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند  آموزش اسپیکینگ آیلتس، ۸ اشتباه رایج ایرانیان در اسپیکینگ

    Did you know that /your brain does not process/ words individually? Instead it processes them /in groups of 3-5 words together. /These are sometimes called ‘chunks’./ Unfortunately, many of us are /taught at school to read /each word individually/. Also, when reading in/ another language we often/ read and think about /the meaning of words individually.

    سعی کنید پاراگراف فوق را به شکل کلمه به کلمه نخوانید و سعی کنید کلمات را در گروه بکلمات سه و پنج تایی بخوانید برای راحتی کار شما بین هر گروه یک / قرار گرفته است.

    این مساله در ابتدا ممکن است برای شما سخت باشد، اما با تمرین زیاد برای شما کاملا عادی می شود و تغییری شگرف در سرعت ریدینگ آیلتس شما پدیدار می شود.

    سعی کنید هرروز 10 تا 30 دقیقه از وقت خود را به تمرین با این متد اختصاص دهید. چشمان خود را بروی یک کلمه قرار ندهید، به جای آن سعی کنید کل کلمات را که در یک گروه قرار دارند ببینید. اگر معنی یک کلمه از کلمات گروه را متوجه نشدید، برروی آن کلمه توقف نکنید و سعی کنید معنی آن کلمه را در گروه حدس بزنید. مطمئن باشید با این تمرین سرعت خواندن شما به شکل چشمگیری افزایش می یابد.

    این شیوه تمرین نه تنها سرعت خواندن شما را افزایش می دهد بلکه دامنه لغات و مخصوصا گرامر شما را تقویت می کند و به طور اتوماتیک تمرکز شما برروی عبارات و Collocation ها افزایش می یابد. و بعد از مدتی کوتاه، رشد عجیبی در دامنه لغات و گرامر شما پدیدار می شود.


    راهکار هایی برای موفقیت در آزمون ریدینگ آیلتس

    • برای پاسخ دادن به هر سوال در آزمون ریدینگ آیلتس نیازی نیست که کل متن را بخوانید.
    • اگر کلمه ای در آزمون ریدینگ آیلتس وجود داشت که معنی آن را ندانستید، نگران نشوید و سعی کنید معنی  آن کلمه را در جمله حدس بزنید. این مورد را مدنظر داشته باشید که ممکن است افراد انگلیسی زبان هم با کلمه ای مواجه شوند که معنی آن را ندانند.
    • شما به طور متوسط برای هر سوال ریدینگ آیلتس 90 ثانیه فرصت دارید اما بعضی از سوالات ساده تر هستند و بعضی دیگر سخت تر پس به قانون 90 ثانیه برای هر سوال پایبند نباشید.
    • بسیاری از سوالات برای افرادی هستند که می خواهند نمره 9 را در ریدینگ آیلتس کسب نمایند پس اگر نتوانستید یک سوال را در مدت یک یا دو دقیقه پاسخ دهید آن سوال را رها کنید.
    • در آزمون ریدینگ آیلتس سوالات از آسان به سخت مرتب شده اند. هرچقدر به انتهای آزمون می رسیم سوالات سخت تر می شوند. این موضوع را مدنظر داشته باشید.
    • اگر عادت دارید که هنگام خواندن متن با صدای آهسته آنرا می خواند و تکرار می کنید این عادت را ترک نمایید زیرا این کار سرعت پردازش کلمات را به شدت پایین می آورد بهتر است تنها با چشم، متن را دنبال کنید.
    • اگر عادت دارید که بعد از خواندن یک جمله دوباره به عقب بر می گردید و این عامل باعث کاهش سرعت خواندن شما می شود، یک کاغذ را برروی جملاتی که قبلا خوانده اید بگذارید تا جملات قبل را نبینید. بعد از چند مدت عادت می کنید که در خواندن متن به عقب بر نگردید. و سرعت خواندن شما افزایش می یابد.
    • در آزمون ریدینگ آیلتس به جای اینکه یکباره به سراغ خواندن متن بروید در ابتدا سوالات را مطالعه کنید. اینطور شما می دانید که چه چیزی را در متن جستجو کنید.
    • از عنوان ها و تصاویر در آزمون ریدینگ آیلتس استفاده نمایید. این به شما کمک می کند که متن را پیش بینی کنید.

    پیشنهاد سرزمین دانش جهت افزایش سرعت ریدینگ آیلتس


    امیدوارم که این مقاله مورد رضایت شما واقع شده باشد. به امید موفقیت شما دوستان عزیرم در آزمون ریدینگ آیلتس. در صورت داشتن هر گونه سوال و یا نظری خاص با ما در سرزمین دانش در تماس باشید.

    منبع مقاله : ترجمه مقاله "How to increase your reading speed" سایت Ielts advantage


    محصولات سرزمین دانش جهت تقویت ریدینگ آیلتس
    ریدینگ simon
    تقویت مهارت ریدینگ آیلتس از طریق لیسنینگ
    ielts maximizer reading

    ielts maximizer reading

    English colocation
    برای رای دادن باید عضو سایت باشید

    علیرضا فرشادفر

    مدیر سایت سرزمین دانش، مدرس آزمون آیلتس با بیش از 10 سال سابقه تدریس، MBA از دانشگاه منچستر، بنیانگزار آیلتس سیستماتیک در ایران

    هیچ نظری وجود ندارد

    × شما برای نظر دهی باید وارد شوید
      دریافت آموزش های رایگان  متفاوت آزمون آیلتس به همراه هدایای آموزشی باورنکردنی آزمون آیلتس
      به جمع 43500 نفره اعضا سرزمین دانش بپیوندید